Helemaal los gaan
Ik kan er echt van genieten als ik jongeren tijdens Inside-out zie losgaan. Nee, niet losgaan als tot diep in de nacht een beetje erop los feesten. Nee, deze vorm van losgaan is veel boeiender. Los gaan op de Wittenberg heeft alles te maken met het stellen van vragen. Als docent ben ik echt gek op vragen. Als er vragen worden gesteld, dan wordt er volgens mij geleerd. Eerlijke vragen, lastige vragen, uitdagende en ontwapenende vragen en soms onbeantwoordbare vragen: kom maar op!
Ik las in een boek over discipelschap dat in een Joods gezin na een lange schooldag niet de vraag gesteld wordt: “En, heb je nog iets geleerd vandaag?” Nee, de ouders zijn benieuwd naar iets anders. Zij checken bij hun kinderen: ‘En, welke vragen heb je gesteld vandaag?’ Ik geniet van zo’n uitspraak. Ik zie deze leervorm ook bij Jezus terug. Veel van Jezus' onderwijs is een reactie op vragen. Verwarde vragen van zijn eigen leerlingen, strikvragen van de Sadduceeën. Jezus geeft antwoorden, maar Hij stelt ook vragen en wedervragen die je aan het denken zetten.
Student Kor: “In dit vak kan ik echt losgaan!”
Met Inside-out zijn we als Wittenberg gestart met een heel nieuw programma. De leidende vraag was: Wat hebben jongeren van vandaag nodig om als volgeling van Jezus te leven in alle aspecten van hun leven? Vanuit deze vraag hebben we ons curriculum opgebouwd. We willen veel aanbieden, maar willen daarnaast ook elke student stimuleren en helpen om met zijn of haar eigen specifieke leervragen en -behoeften aan de slag te gaan. Omdat niet alles in een gezamenlijk programma past begeleiden we dat in het vak ‘Eigen leervragen’. Kor, één van de studenten, werd echt enthousiast en zei spontaan: “In dit vak kan ik echt losgaan!” Hij verdiept zich momenteel in het Enneagram om zichzelf en anderen beter te begrijpen. Hij hoopt deze tool ook in te kunnen zetten om anderen te helpen in hun ontwikkeling.
Toegegeven, niet iedere student is gelijk bij de eerste les zo enthousiast. Sommigen jongeren worstelen in het begin over wat ze willen doen tijdens deze lessen en hoe ze dat moeten aanpakken: “Wat wil ik leren? Wat zijn mijn vragen? En hoe ga ik dat doen?” Je ziet ze worstelen, soms een paar weken. Ik zie dat gebeuren, en denk ‘goed zo’, daar kom jij en daar komen wij wel uit. En ja hoor, op dit moment in het traject zijn eigenlijk alle studenten 'los aan het gaan'!
Edwin Verloop is als onderwijsdeskundige nauw betrokken bij de ontwikkeling van het onderwijstraject Inside-out en verzorgt onder andere de vakken ‘Eerlijke vragen’ en ‘Eigen Leervragen’.